SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Amine TERZÝ, Yasemin YILDIRIM
 


Keywords:



HEMÞÝRELÝK EÐÝTÝMÝNDE DÝJÝTAL OYUN KULLANIMI
 
Oyun, Türk Dil Kurumu tarafýndan “yetenek ve zekâ geliþtirici, belli kurallarý olan, iyi vakit geçirmeye yarayan eðlence” olarak tanýmlanmaktadýr (1). Teknolojinin her geçen gün hýzla ilerlemesi, þehirleþme ve oyun alanlarýnýn yetersizliði gibi nedenler oyun alýþkanlýklarýný deðiþtirmiþ ve geleneksel oyunlarýn yerini dijital oyunlar almaya baþlamýþtýr (2,3). Dijital oyun bilgisayar teknolojilerinden yararlanýlarak geliþtirilen, bilgisayar ve internet yoluyla oynanan uygulamalar olarak tanýmlanmaktadýr. Dijital oyun endüstrisi dünyada 24,75 milyar dolar bütçesi ile medya dünyasýnýn önemli bir bölümünü oluþturmakta ve bir milyarýn üzerinde kullanýcýsý bulunmaktadýr. Özellikle 1990’lý yýllardan sonra farklý türlerde dijital oyunlar üretilmiþtir (2). Günümüzde oyuncu tercihleri doðrultusunda þekillenmiþ çok sayýda ve farklý türde oyun bulunmaktadýr. Dijital oyunlar, öðrencilerin etkileþim içinde öðrenmelerinin desteklenmesi, hýzlý dönütler alýnabilmesi, grafik, ses, animasyon ve þekiller yardýmýyla derse olan ilgilerinin artýrýlmasý amacýyla eðitim ortamlarýnda da kullanýlabilen uygulamalardýr (2,3). Dijital oyunlar; bireylerin tedaviye katýlýmýnýn saðlanmasý, hastalýkla baþ etme yöntemlerinin geliþtirilmesi, HIV gibi bulaþýcý hastalýklara iliþkin farkýndalýðýn oluþturulmasý gibi saðlýk konularýnda kullanýlmaktadýr (4-6). Yapýlan bir çalýþmada, “Asthma Files” isminde bir oyun geliþtirilerek 7-14 yaþýndaki astýmý olan çocuklarýn tedavi ve bakýmýna katýlýmý saðlanmýþtýr. Bu araþtýrmalar daha çok ilköðretim grubu çocuklarda olmakla birlikte hemþirelik eðitiminde dijital oyun kullanýmýný destekleyen çalýþmalar da bulunmaktadýr (7-11). Hemþirelik öðrencilerinde bir çalýþmada dijital oyun kullanýmýyla ilaç hesaplamalarýnýn öðretilmesinde olumlu sonuçlar elde edilebileceði belirtilmiþtir (7). Türkiye’de hemþirelik eðitiminde dijital oyun kullanýmýna iliþkin çalýþma bulunmamasýna raðmen yurt dýþýnda yapýlan çalýþmalar, dijital oyunlarýn öðrencilerinin öðrenme yeteneklerini artýrdýðýný, anksiyete ve stres düzeylerini azaltarak akademik baþarýyý olumlu yönde etkilediðini bildirmektedir (8-11). Bu nedenle ülkemizde de hemþirelik eðitiminde dijital oyunlarýnýn kullanýmýna iliþkin çalýþmalarýn yapýlmasý önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: digital game, nursing education, nursing student